3 نکته اولیه در آموزش طراحی لباس

در این قسمت قصد داریم چند نکته ی اولیه در خصوص آموزش طراحی لباس را به شما عزیزان یادآور شویم

آموزش طراحی لباس در کرج | آموزشگاه طراحی لباس در کرج

آموزش طراحی لباس در کرج

1) لوازم مورد نیاز را برای آموزش طراحی لباس را آماده کنید

برای کشیدن علامت های ظریف و سطحی مدادی با نوک سفت انتخاب (مدادهای Hبهترین هستند)که به راحتی پاک میشوند.

علامت هایی که با این مدادها کشیده میشوند در کاغذ فرورفتگی ایجاد نمی کنند که برای رنگ کردن عکس کمک کننده است.

پاک کن با کیفیت و کاغذ ضخیم نیز موارد مهمی هستند که اگر میخواهید طرح اولیه شما حرفه ای به نظر برسد باید داشته باشید.

اگر مداد مناسبی نداشته باشید، طرح اولیه شما یک طرح درجه دو است.

به یاد داشته باشید بجای اینکه مداد را سفت روی کاغذ فشار دهید، علامت های بسیار کمرنگ بکشید

استفاده از خودکار توصیه نمیشود، چرا؟

زیرا نمی توانید علامت هایی که کشیده اید را پاک کنید همچنین ماژیک های رنگی، جوهر و رنگ برای طراحی لباس تان نیاز دارید.

2)ژستی برای مدل خود در نظر بگیرید.

مدلی که برای طراحی لباس خود انتخاب می کنید به فرانسوی کروکی (انگاره) نامیده می شود

که باید درحالتی کشیده شود که تمام موارد را به خوبی به نمایش بگذارد.

میتوانید مدل را درحال راه رفتن، نشسته، خم شده و در هر موقعیت دیگری بکشید.

بعنوان یک مبتدی ، ممکن است بخواهید با موقعیت های عادی(متداول) شروع کنید که طرح ران وی (باند) می باشد

مدلی در یک باند ایستاده یا قدم میزند.

این راحت ترین مدلی است که کشیده می شود و این امکان را به شما میدهد که تمام طرحتان را در یک نمای کلی نشان دهید.

چون میخواهید طرح شما به گونه ای کشیده شودکه حرفه ای و جذاب به نظر برسد.

اهمیت این کار در این است که آنها را به شکل کروکی ای  طراحی کنید که خوب تقسیم شده و خوب کشیده شده است.

بسیاری از ظراحان مد کشیدن صدها کروکی را تمرین میکنند تا توانایی خلق موقیعیت های مختلف را در خودشان پرورش دهند

آموزشگاه طراحی لباس در کرج | آموزش طراحی لباس در کرج و مدلینگ فرشتگان

آموزشگاه طراحی لباس در کرج

3)روشهای متفاوتی را برای کشیدن یک کروکی در نظر بگیرید

خیلی خوب است که بتوانید کروکی خودتان را بکشید.

زیرا این امکان را به شما میدهد تا مدلی در آموزش طراحی لباس خلق کنید که نسبتهای دقیقی که شما میخواهید را داشته باشد.

اگرچه ، اگر شما میخواهید یک گام فراتر گذاشته و طرح های لباس خودتان را بکشید.چندین میانبر وجود دارد که شما میتوانید انتخاب کنید.

کروکی مدلهایی در اندازه ها و شکل های مختلف را دانلود کنید.

برای مثال میتوانید یک کروکی به شکل یک بچه، مرد و زن ریز نقش (و غیره) دانلودکنید.

با ردیابی طرح کلی یک مدل از آگهی مجله یا عکس دیگری، یک کروکی بکشید.

تکه ای از کاغذ ترسیمی را روی مدلی که دوست دارید بگذارید و  به آرامی طرح کلی آن را بکشید

خط افقی بکشید. اولین خط، طرح شما است ومهم ترین بخش مدل شما می باشد.

از بالای سر تا نوک انگشتان پا در امتداد ستون فقرات کروکی خودتان را بکشید.

حالا یک بیضی بکشید که نشانگر سر است.

این پایه کروکی شماست و از اینجا به بعد، یک طراحی متناسب انجام می شود.

می توانید کروکی را بعنوان طرح کلی مدل درنظر بگیرید. خط تقارن باید یک خط افقی صاف باشد.

حتی اگر میخواهید مدل در حالت خمیده قرار بگیرید

آموزشگاه طراحی لباس در کرج | آموزش طراحی لباس در کرج و مدلینگ فرشتگان

آموزشگاه و موسسه طراحی لباس در کرج

برای مثال :

اگر شما میخواهید مدل شما یک طرفش را به سمت چپ کج کرده باشد باز هم باید یک خط تعادل صاف وسط صفحه بکشید.

این خط از بالای سر مدل تا زمینی که روی آن ایستاده  امتداد می یابد.

توجه کنید زماینکه شما میخواهید لباس ها را طراحی کنید. یک مدل متناسب لازم نیست چرا؟

زیرا لباس چیزی است که به نمایش گذاشته می شود نه مهارت های طراحی شما در آموزش طراحی لباس

زیاد نگران کشیدن یک ظاهر دقیق یا اضافه کردن حالاتی به صورت مدل نباشید:

مراحل ترسیم مدل در آموزش طراحی لباس

1.ابتدا ناحیه لگن را بکشید:

یک مربع با اضلاع مساوی دقیقا زیر خط میانی تعادل بکشید.

جاییکه معمولا لگن در بدن قراردارد. اندازه مربع را ،متناسب با مدلی که میخواهید بکشید

مدل لاغرتر مربع کوچک تری نسبت به مدل سایز بزرگ دارد.

ژست مطلوب را در نظر داشته باشید. لگن مربعی را به سمت راست یا چپ کج کنید.

برای مثال اگر میخواهید باسن مدل شما مایل به چپ باشد، لگن مربعی را کمی به چپ کج کنید.

اگر میخواهید مدل به شکل عادی ایستاده باشد فقط مربع را عمودی بدون هیچ زاویه ای به چپ یا راست بکشید.

2. بالا تنه و شانه ها را بکشید:

خط های بالا تنه را از دو گوشه مربع لگن به سمت بالا امتداد دهید.

بالاتنه باید به سمت بالا کشیده شود در میان راه در کمر خم شود و دوباره از شانه ها باز شود.

درست مثل بدن واقعی انسان، شانه ها باید به عرض باسن یا بالای جعبه لگنی باشد.

زمانیکه این قسمت طرح شما تمام می شود باید بالا تنه شبیه بالا تنه معمولی باشد

به عکس های مجلات و آگهی ها نگاه کنید. توجه کنید چقدر کمر از باسن و پایین تنه کوچک تر است.

عرض بالا تنه باید دو برابر سر باشد. رایج است که شانه ها و باسن برعکس هم کشیده شوند.

حالتی که معکوس نامیده میشود .

این حالت حس حرکت ایجاد می کند. کمر را به صورت خط افقی بکشید که کوچکتر از خط شانه و باسن است

به خط خمیده ( انحنای قفسه سینه ) مانند زوایا و خط هایی که برای ژست گرفتن ضروی هستند توجه کنید که اعضای بدن از جا در رفته به نظر نرسند

3. گردن و سر را بکشید:

گردن مدل باید یک سوم عرض شانه ونصف طول سر باشد.

بعد از کشیدن این قسمت سر را بکشید که باید متناسب با بدن باشد.

هرچه سر بزرگتر باشد مدل جوانتر به نظر میرسد

میتوانید طرح بیضی  اولیه که نشانگر سر بود را پاک کنید

سر را به صورتی بکشید که با ژستی که انتخاب کرده اید طبیعی به نظر برسد.

می توانید کمی به سمت بالا ، پایین، چپ یا راست متمایلش کنید

4.پاهارا بکشید.

پاها باید ظولانیترین قسمت بدن باشند .

طولی حدود 4 برابر اندازه سر.

پاها نیز به دو بخش تقسیم میشوند ران(از پایین جعبه لگن تا بالای زانوها )و ماهیچه ساق پا(از پایین زانو ها تا روی قوزک پا)

به یاد داشته باشید که طراحان مدل گاهی با بلند نشان دادن پاها نسبت به شانه قد مدل هارا اغراق امیز نشان میدهند

بالای هر ران باید تقریبا با عرض سر یکی باشد.

عرض هر پا را از ران تا قوزک به تدریج باریک تر بکشید.

به محض اینکه به زانو رسیدید اندازه پا ،باید یک سوم عرض قسمت بزرگتر ران باشد

ساق پا تا قوزک را بتدریج  باریک تر بکشید. هر قوزک باید یک چهارم عرض سر باشد

5.با کشیدن پاها و بازوها ظرح را کامل کنید:

پاها تقریبا باریک  هستند.

آنها را به شکل مثلث های بلندو باریک بکشید که به اندازه طول سر هستند.

بازو ها را به شکل پاها ترسیم کنید. به سمت مچ دست بتدریج باریک تر بکشید.

بلند تر کشیدن بازوها نسبت به بالاتنه  حالت تصنعی تری نسبت به انسان عادی  ایجاد میکند. و در آخر دست ها و انگشتان.

آموزش طراحی لباس و تاثیرات خطوط منحنی بر اندام

طراحی لباس خط منحنی خطی موزون و آرامش دهنده است که حسی از جنبش و تحرک را نیز القا می کند.

هرچه میزان انحنای خط کمتر باشد به خط افق نزدیک تر و ملایم تر و آرام بخش تر به نظر می رسد

و طراحی لباس خطوط دارای انحنای زیاد ناآرام تر جلوه می کنند.

منحنی حالتی از حرکت نرم و لطیف و تغییر تدریجی را بیان می کند که می توان با آن حالت برآمدگی و فرو رفته گی را نیز بیان کرد.

طراحی لباس قوس های کوچک می توانند بیانگر پویایی بصری تحرک و رشد بیولوژی باشند

مانند طرح های اسلیمی و یقه های دراپه و فانتزی و…

آموزش طراحی لباس خط منحنی به دو صورت خطوط خمیده بسته و باز است و دارای انواع مختلفی است:

1-خطوط منحنی نرم و روان   2-خطوط منحنی و هندسی   3-خطوط منحنی مواج یا متناوب   4- خطوط منحنی مارپیچ

طراحی لباس خط منحنی بدون خطر آرامش دهنده و موزون است و حسی از جنبش و تحرک را القا می کند.

به وسیله خطوط منحنی می توانیم حس لطافت و نرمی و نیز تحرک پویایی و جنبش را القا کنیم.

طراحی لباس به همین منظور این خطوط بیشتر در طراحی لباس کودک و لباس میهمانی به کار برده می شوند

ولی گاهی طراحان لباس به خوبی از ارزش های خطوط منحنی در طراحی لباس های رسمی نیز استفاده می کنند.

طراحی لباس خطوط منحنی در مقایسه با خطوط شکسته اندام را چاق تر و کوتاه تر نشان می دهند.

معمولا قسمتی از اندام که در فضای داخلی انحنا قرار می گیرد بیشتر توجه را جلب می کند.

طراحی لباس با خطوط منحنی

طراحی لباس در مورد استفاده از پارچه های طرح دار با خطوط منحنی اولا ریز و درشتی نقش و خط تاثیر خواهد گذاشت

و ثانیا به دلیل انحناهای طرح پارچه به لحاظ نرمی و لطافت طرح و خوشایند بودن آن کاملا توجه بیننده به صورتی متمرکز به سمت آن جلب و روی آن حفظ می شود.

طراحی لباس در نتیجه لباس هایی با این خطوط برای افراد دارای عیوب اندامی و همچنین برای افراد بسیار بلند قد و چاق مناسب نیست.

طراحی لباس چون این دسته از خطوط افراد را بزرگتر از اندازه طبیعی و واقعی نشان می دهند.

آموزش طراحی لباس برای طراحی پارچه های نقش دار پس از بررسی نوع پارچه خطوطی را برای محل قرار گیری گل ها روی پارچه مورد نظر رسم می کنیم

و پس از قرار دادن گل ها در محمل های تقاطع مورد نظر مطابق با طرح پارچه رنگ به کار می گیریم

و سایه روشن های پارچه را تا حدی مشخص می کنیم

و سپس مراحل نهایی طراحی نقش پارچه را با ایجاد سایه روشن های تکمیلی و تکمیل نقش پارچه انجام می دهیم.

طراحی لباس فضای گسترده و نقش های بزرگ بر اندام تاثیر بسزایی می گذارند و سینه و شکم و باسن را بزرگ تر نشان می دهند.

نقوش و چاپ های کوچک تر نیز لباس را بسیار ظریف می نمایانند.

علاوه بر تاثیرات خطوط منحنی که توضیح داده شد جنس و بافت پارچه سبب کاهش یا تشدید این تاثیر می شود.

با توجه به مواردی که در گفتار های قبل توضیح داده شد طراحی لباس پارچه های آهاردار سبب بزرگ نمایاندن اندام می شوند.

اگر پارچه ای آهاردار و دارای نقش منحنی باشد به مراتب تاثیر بصری آن از پارچه نرم و لغزان با نقش منحنی بیشتر خواهد بود

و بالعکس اگر پارچه نرم و لغزان و دارای نقش شکسته باشد تاثیر بصری آن کمتر از پارچه آهاردار با نقش شکسته است.

طراحی لباس با خطوط نافذ بر اندام

آموزش طراحی لباس در یک اثر بصری مجموعه اطلاعات در یک جا و زمان به چشم نمی رسند

و معمولا قسمت هایی از یک اثر و یا طرح توجه بیشتری را به خود منعطف می کند.

طراحی لباس درواقع بخش هایی از طرح که کم تحرک اند و برای چشم جالب توجه نیستند

فضاهای منفی و برعکس فضاها یا نقاطی که پرتحرکند ودر اولین دیدار به چشم میخورند

فضاهای مثبت یا نافذ گفته می شوند.

طراحی لباس خطوط جلوه دهنده یا نافذ در طراحی نسبت به سایر خطوط تیره تر و قوی تر دیده می شوند

در طراحی اندام و لباس نقش مهمتری دارند.

در هنگام مشاهده یک طرح لباس پشم ناخداگاه خطوط را دنبال می کند و به آن اهمیت می دهد.

طراحی لباس خطوط سازگاری اندام و لباس خطوطی پر توان اند و در اولین نگاه توجه را به خود جلب می کنند

و نمای کلی لباس برش ها سایز و شکل لباس را مشخص می کند و پس از آن سایر موارد.

طراحی لباس هنگامی که چند خط همزمان در مقابل چشم قرار میگیرند پشم خطی را دنبال می کند

که از سایر خطوط نافذتر و قوی تر است و بیشترین و بلنترین فضا را به خود اختصاص داده است.

طراحی لباس تمرکز دید بر بخش هایی از لباس سبب ایجاد نوعی توجه خاص به آن بخش ها می شود

و در نتیجه می توان از این روش برای منحرف کردن توجه بیننده از بخش های دارای عیوب اندامی استفاده کرد.

طراحی لباس معمولا باید با شناخت کامل و دقیق از تاثیرات خطوط نافذ آن را به کار برد و با این کار چشم را به سمت مورد نظر هدایت کرد.

از این رو می توان با تکیه و استفاده از رنگ های روشن و لباس هایی که جزئیات طراحی اندکی دارند

در قسمت های مثبت اندام و طراحی لباس در مقابل استفاده از رنگ های تیره و لباس هایی با تزئینات زیاد

در بخش های دارای عیوب اندامی استفاده کرد .

معمولا مشکلات اندام با تاکید بر نقاط مثبت بدن و نادیده گرفتن نقاط منفی برطرف خواهند شد.

طراحی لباس خطوط اصلی و افقی بدن که در محدوده کارور سینه باسن ران زانو ساق و مچ قرار دارند.

همچنین برش ها و خطوط شکسته و برش های زاویه دار که اندام را بلندتر می کنند نافذاند.

طراحی لباس خطوط منحنی که حرکت چشم را به سمت فضاهای داخلی و مرکز دایره ای که خط منحنی قسمتی از آن است می کشانند

سبب می شوند که قسمتی از اندام که در فضای داخلی قرار می گیرد بیشتر جلب کند.

آموزش طراحی لباس وجود عناصر بصری تزیینی و برش در محل های ذکر شده

و همچنین استفاده از شکل ها و فرم های غیر معمولی و یا نافذتر و یا نامنظم و بی ثبات در لباس بیشتر جلب توجه می کند

به این ترتیب با کمک فن تاکید در لباس قادر خواهیم بود طراحی لباس توجه چشم را روی محل مورد نظر در اندام معطوف کنیم

می توان نقش خط نافذ را در لباس به کمک تضاد با بقیه قسمتهای آن پر رنگ تر جلوه داد.

یعنی می توان با استفاده از تزییناتی چون یراق برش های خاص قرار دادن چین و والان روی خطوط نافذ

بر محل های مورد نظر تاکید بیشتری داشت.

آموزش طراحی لباس عناصر مختلف و اجزای اصلی سازنده لباس با اندازه ها شکل ها و رنگ های مختلف که در کنار یکدیگر قرار می گیرند

باید یک ترکیب بندی بصری متعادل و متوازن سازمان یافته طراحی لباس

و وزن و نیروهای بصری که به وسیله هر یک از آنها ایجاد می شود به نظر مساوی بیایند.

آموزش طراحی لباس در کرج | آموزشگاه طراحی لباس در کرج

آموزش بهترین روش طراحی لباس

این پست توصیه می شود